sobota 27. októbra 2007

MAN FAEG 1:300

Keďže som si po dlhšej dobe chcel oddýchnuť od 'stovkových' Minimodelov, rozhodol som sa povenovať sa chvíľu zberateľskej mierke 1:300. Túto mierku navrhol Milan Weiner pre projekovanie modelov železníc a vytvoril v nej viacero krajinných setov. Začal som teda listovať v mojej zbierke vystrihovačiek, v katalógu, ale stále som sa nevedel rozhodnúť. Nakoniec to dopadlo spôsobom pre mňa klasickým - rozhodol som sa vziať jedno z originálnych áut M. Weinera a prerobiť ho k obrazu svojmu. Voľba padla na MAN FAEG, kat. č. H5 003 (pôvodný model je možné zakúpiť na stránkach WDS) z modelového setu Letiště Slatina.

Originálna ilustrácia modelu MAN FAEG od M. Weinera

Pôvodný jednoduchý model pozostáva len z jedného dielu - tento som rozlozil na diely kabíny, nádstavby, podvozku, kolies a v záverečnej fáze som sa rozhodol pridať aj diely interiéru - sedačky, palubnú dosku a volant. Všetky pôvodné diely som nanovo prekreslil, aby som dosiahol maximálnej ostrosti výsledných dielov vytlačenej vystrihovačky.

Pôvodný jednodielny model

Stavba prebiehala podľa predpokladov rýchlo a bezproblémovo. Vďaka použitému 160g papieru som mohol lepiť 'natupo' časti, kam by sa mi chlopne nevošli. Počas stavby som niektoré detaily dolaďoval, takže vznikli dve verzie MANa s modelovými úpravami a pre porovnanie (a pre radosť malého syna) som postavil aj pôvodnú krabičkovú verziu.

Progres zo stavby - detaily interiéru pred umiestnením do kabíny.


Osadený interiér v rozloženej kabíne.

Výsledok stavby predčil aj moje očakávania, modelu som preto pridal aj podstavček a vyzerá to tak, že do modelovej krajiny ho asi nezasadím :) Zato je ale možné, že keď si nájdem chvíľu času na úpravu vystrihovačky do publikovateľnej podoby, sa objaví v sekcii Download...

Hotový model s podstavčekom

Pre porovnanie - úplne vzadu pôvodný model In. arch. M. Weinera, uprostred prvá verzia mojej prerábky, vpredu finálna prerábka.

Viac fotografií modelu nájdete v Galérii Minimodelov 1:300 (v ponuke GALÉRIA MINIMODEL).

utorok 16. októbra 2007

Papírová archeologie aneb historie vystřihovánek v ABC: MINIBOXY.

(Som rád, že sa mi podarilo získať zvolenie na vypublikovanie ďalšieho zaujímavého článku o Miniboxoch - jeho autorom je priekopník papierovej archeológie, český papierový Indiana Jones - Standa Fajkus, ktorý si na Miniboxy posvietil v rámci článku na pokračovanie Papírová archeologie aneb historie vystřihovánek v ABC. Diel venovaný Miniboxom vyšiel v skrátenej vpodobe v ABC č. 12/50 a v rozšírenej podobe na webe www.iabc.cz dňa 16.1. 2006. Článok uvádzam v pôvodnom (rozumej českom :)) znení bez titulkov. Jedinou úpravou je umiestnenie obrázkov v texte. Standovi týmto ďakujem za priateľský a zhovievavý prístup a hlavne za povolenie publikovať ako celý text článku, tak pôvodné fotografie. Náhľady modelov, častí modelov, či ilustrácie pochádzajú z časopisu ABC.).

Na táboře Čs. červeného kříže v Oboře u Lanškrouna v létě roku 1989 obdržely tělesně postižené děti zvláštní ceny v táborové hře nazvané Rallye Paříž-Dakar o cenu Claye Regazzoniho – jednoduché vystřihovací modely kamionů z jednoho jediného dílu, vlastně krabičky. Byly to první miniboxy, jejichž rodina dnes čítá stovky kusů.

Milan Weiner, tvůrce světa z krabiček

Od Matchboxů k Miniboxům

Jejich autor, ing. arch. Milan Weiner (*1955) na ten nápad přišel již na podzim předchozího roku. Rodák z Hradce Králové od dětství miluje stavebnice a modely všeho druhu, především autíčka Matchbox, a učarovaly mu papírové autoveterány Pavla Blechy a Richarda Vyškovského z ABC. Přihlásil se na průmyslovou školu dopravních staveb se zaměřením na železnici. Uměl kreslit a chtěl ilustrovat automobily a techniku vůbec. Po vojně se rozhodl pokračovat ve studiích na fakultě architektury ČVUT, obor územní plánování a urbanismus, a poté jej čekala praxe ve Stavoprojektu.

Jako architekt se zabýval projektováním částí měst a územních celků a měl blízko k jejich prostorovému ztvárnění, k modelování. Tady nacházíme inspirační zdroj pro miniboxy. Na onom památném táboře Červeného kříže někoho napadlo, ať sympatické modely nabídne do ABC. Povedlo se a již pod mezinárodně srozumitelným názvem Minibox se první dva objevily v prvním ABC po sametové revoluci, v č. 6, roč. 34, které vyšlo 21.11.1989. V tomtéž ABC vyšel rovněž zajímavý článek pod názvem Novinka ABC! Modely pro postižené děti, ale nejen pro ně o prvopočátcích miniboxů od redaktora Martina Pilného, kterému vděčíme za to, že miniboxy začaly v ABC vycházet a získaly svou finální podobu.

Prvé - krabičkové modely dakarských špeciálov s popisnými číslami W01 a W02

Z krabičky se stává model

Jaké byly první miniboxy? Jde o vozy ze zmíněné dakarské táborové hry – Tatra 815 6×6, kterou řídil slavný a na invalidní vozík upoutaný Clay Regazzoni, a LIAZ 111.154 v měřítku 1:100, s autorským kódem W01 a W02. Modely minibox nesou znak červeného kříže symbolizující věnování těchto modelů zdravotně postiženým a oslabeným dětem. Miniboxy si záhy získaly masovou oblibu a arch. Weiner se pustil do veliké série.

V čísle 2/36 (27.9.1991) čtenáři dostávají novinku – miniboxy v měřítku 1:160. Hodí se nejen do kolejiště N, ale především jako výtečné doplňky pro městskou památkovou rezervaci arch. Richarda Vyškovského.

Málokterý tvůrce ustrne na jediném nápadu. Také miniboxy se začaly logicky vyvíjet. Modeláři si přáli miniboxy více propracované, detailnější a Milan Weiner začal tvořit své „krabičky“ v jednoduché a složitější verzi, s vypracovaným podvozkem – každý si tak může vybrat. První čtyři miniboxy (vozy Tatra a LIAZ) rovněž doplnil o detaily a vydal je po osmi letech znovu (v č. 2, 3, 6 a 11/42), aby korespondovaly s novou tvorbou. Zatím nebyl dotažen do konce záměr zrenovovat a znovu vydat všechny původní „krabičky“.

Tatra 815 6x6 W01 v re-edícii s modelovým podvozkom


Staňte se tvůrci krajiny

Architektův tvůrčí potenciál a láska k technice se plně projevily s dalším vývojovým stupněm miniboxů – v tvorbě miniboxové krajiny s dopravními tělesy v měřítku 1:300. Modelář tak získal šanci volně tvořit velké krajinné celky, spojovat je, osazovat dopravní technikou a stát se spolutvůrcem díla. Jako první se v ABC objevil soubor kolejiště Skalka, který vycházel v číslech 25/42-5/44.

Miniboxový set Kolejiště v mierke 1:300

Následoval komplex Zákoutí (č. 12-21/44), krajina Podskalí (č. 25/44-15/46), které je dosud největším miniboxovým souborem zabírajícím 18 stran vystřihovánek, dále letiště Slatina (č. 11/46-8/47), most Doubravice s vlakem (č. 14-16/47) a zatím poslední nádraží Petrovice se sídlištěm (č. 17/47-8/48). (Snad se autor nebude zlobit, modeláři si pojmenovali tyto krajinné celky familiérním slovem „vajneřiště“ :-).

Most Doubravice s vlakom v mierke 1:300

Za pozornost také stojí londýnské dvoupatrové autobusy a další vozy jako doplňky k mostu Tower Bridge arch. Vyškovského (č. 20/45), hrst autíček obohacujících vysílač na Ještědu Ladislava Badalce (č. 13 a 14/46) a také perlička – historické městečko Tuležim (č. 9/46).

Miniboxový set Historické městečko Tuležim v mierke 1:300

Své vystřihovánky často doplňoval o drobné, ale velmi sympatické ilustrace zobrazující předlohu modelu s okolím. Své umění ilustrátora předvedl např. v ojedinělém pexesu americké trucky, které bylo přiloženo do ábíčka č. 15/38.

Miniboxy již žijí vlastním životem

Dnes má arch. Weiner svoji vlastní firmu WDS – Weiner Design Studio a věnuje se jak práci architekta a designéra, tak vydavatelské činnosti a tvorbě miniboxových souborů, ke kterým lze jednotlivé díly a doplňky dokupovat dle představ modeláře. Před třemi lety začal používat ke kreslení počítač, ale vystřihovánky domalovává také ručně anilínovými barvami.

Ilustrácia k Miniboxovému setu Letiště Slatina v mierke 1:300

Mezi modeláři mají „krabičky“ arch. Weinera své velké příznivce, jiní jsou zase mírně skeptičtí. Fandové oceňují relativní jednoduchost stavby s velkým výsledným efektem a přiblížení vystřihovánek těm nejmladším a začátečníkům. Je třeba zdůraznit, že malý miniboxový vůz vytvořený z jednoho dílu se skutečně podobá onomu vozu, tedy své předloze – v tom je autorovo umění stylizace. Odpůrci namítají, že minibox není skutečný papírový model a že např. autíčka v měřítku 1:300 jsou už za hranicí únosnosti a modelovosti, jsou příliš „pidi“, obrysové čáry jsou už v tomto měřítku příliš tlusté a je obtížné z těchto miniatur dostat něco vzhledného. Tak či onak, přes mnohdy jednoduchou konstrukci a značnou stylizaci dokázal Milan Weiner vytvořit nový typ vystřihovánky, vdechnout miniboxům punc opravdového modelu, směrovat modeláře k samostatné tvorbě nevídaných papírových krajin a přiblížit papírové modelářství nejen dětem. Bohužel, v současné době je spolupráce mezi ABC a arch. Weinerem ukončena a dalších miniboxů se v tomto časopise asi nedočkáme.

streda 10. októbra 2007

Miniboxy - kde se vzaly?

(Autorom tohoto rozsiahleho článku o Miniboxoch je kolega M. Gabriel, alias MiG, ktorému týmto ďakujem za láskavé zvolenie k vypublikovaniu na mojom Blogu. Článok bol napísaný v troch častiach a publikovaný priebežne 18.3. 2007, 22.4. 2007 a 1.7. 2007 na stránkach Papermodel.cz. Článok uvádzam v pôvodnom (rozumej českom :)) znení bez titulkov, vrátane odkazov na obrázky na pôvodnom servri, či na autorov on-line shop. Jedinou úpravou je vloženie niekoľkých obrázkov do textu a spojenie všetkých troch častí článku do jedného).

Pôvodné logo MINIBOX s červeným krížom - práve na tábore Čs. červeného kríža v Oboře u Lanškrouna v roku 1989 boli MINIBOXy prvýkrát predstavené

Výraz minibox se v souvislosti s papírovými modely objevil poprvé v ABC číslo 6 ročníku 34, tj. na podzim roku 1989. V daném čísle byly vydány modely československých dakarských kamiónů Tatra 815 6x6 (W01) a Liaz 111.154 Dakar (W02) v měřítku 1:100. Jednalo se tenkrát o ty nejjednodušší modely (třebaže Tatra byla dvoudílná), jak už vlastně napovídá sám název - minibox - malá krabička. Název vznikl při přípravě modelů pro ABC, myšlenka těchto modelů ale vznikla dříve. Autor nových modelů, architekt Milan Weiner, připravoval modely kamiónů pro účastníky soutěží na dětském táboře určeném pro tělesně postižené, což bylo důvodem jejich nižší modelářské náročnosti.

Až poté se miniboxy dostaly do ABC, kde však opravdu zaujaly. Dakarské kamióny byly následovány nákladními i osobními vozy, autobusy, mechanismy a zemědělskými stroji. K tématu vojenství se autor přiblížil pouze vojenskými automobily (s přívěsy), nikdy nevydal model bojového vozidla (více viz pozn. dále). Na modelech se časem začaly objevovat různé detaily, často konstruované tak, aby bylo lze model sestavit v základní variantě i bez detailů.

Prvý zošit s MINIBOXovými modelmi 1:00 vydaný WDS

V roce 1990 vydala autorova firma WDS (Weiner Design Studio) první sešit s miniboxovými modely mimo ABC (tahač návěsů Liaz 100.55 (W15) + plachtový návěs NV 31.24.22 (W16)), které měly odlišnou konstrukci. Kromě jednoduchých verzí bylo možné sestavit i plastická kola (která však bylo třeba vyrobit z jiných materiálů, vystřihovánka obsahuje pouze disky kol), návod pouze ve formě komiksu (přesto s rozdělením na část s obecnými pokyny a na stavbu konkrétního modelu). Prvkem, který se v ABC objevil až mnohem později, jsou nalepovací otevřené všemožné kryty a dveře. První tyto sešity neobsahují žádné info o předloze, na zadní obálce se objevily u dalších čísel kresby mnoha dalších modelů a to i doposud nikde nevydaných. Některé modely z této edice vyšly i v ABC, jeden sešit je v dále nešířením měřítku 1:87 (Karosa C 734 Spoje (W17) a 2x Škoda Favorit (W18)).

V ABC mezitím miniboxy získávaly stále větší ohlas, v čísle 21 roč. 35 byl otištěn první katalog vydaných modelů, žádný další však již v ABC zrealizován nebyl. Po necelých dvou letech od zahájení této série v čísle 2 roč. 36 vyšly poprvé Miniboxy v měřítku 1:160 - kódová čísla zůstala zachována napříč měřítky.
Časem se miniboxy dočkaly i řady detailů a funkčních prvků (v čísle 9 ročníku 36 (září 1992) se u modelů dakarských kamionů Tatra 815 4x4 (W77 a W78) a Tatra 815 6x6 (W79) objevil odpružený podvozek s typickým tatrováckým konstrukčním prvkem - páteřovou nosnou rourou, v ABC č. 7 roč. 37 byla modelem hydraulického pásového rypadla CAT 325 (W83) zahájena série pracovních strojů Caterpillar s pohyblivými mechanismy.) Objevily se i první stavby pro miniboxové modely v M 1:100: benzínová čerpací stanice s občerstvením (ABC č. 4 roč. 37), autoservis (č. 6) a obchodní středisko (č. 7), které připravil arch. Richard Vyškovský. Později pak, v ABC 19/38, i čerpací stanice Shell v M 1:160 od téhož autora.

Někdy v mezidobí jsem se, inspirován miniboxy a jsouce zaměstnancem železnic, zaobíral myšlenkou tvorby miniboxových modelů železničních vozidel a jako správný hračička jsem chtěl mít možnost modely nějak jednoduše spojovat, aby se vlaky daly vláčet... Kolega Tesař tenkrát nelenil a zavolal rovnou kováři, tedy arch. Weinerovi. Nemohu tvrdit, že to bylo díky tomuto telefonátu, nicméně v ABC se poté miniboxy železnic opravdu objevily. Šlo o první miniboxový soubor v měřítku 1:300, který umožňoval sestavit ucelené minikolejiště - Skalka. Autor měl původně představu, že by se miniboxy v M 1:300 mohly stát předlohou pro tvůrce skutečných velkých kolejišť v měřítku "TT" (tedy 1:120) - proto i samostatně prodejné karty s kolejivem nesou označení originálního kolejiva, např. "Kolej TT oblouková 6210". Nevím o žádném takovém nasazení miniboxů, nicméně nové měřítko se ujalo a byly publikovány další a další sady.

Ponukový list MINIBOXového súboru Petrovice nádraží, mierka 1:300

Se Skalkou se objevila ještě jedna záležitost, do té doby autory buď zcela opomíjená anebo zpracovávaná ne zcela vyhovujícím způsobem a to jsou modely stromů. Autor nejenže přišel se zpracováním jednoduchým ale i obdivuhodně věrným a to natolik, že si může dovolit konkrétní druhy stromů (javor, lípa, třešeň...)
Další určitou zvláštností miniboxů v M 1:300 je fakt, že vše, co bylo v ABC vydáno, bylo vydáno i firmou WDS.
Škoda jen, že autor nezvolil nějaké zavedené měřítko, například 1:220 (tzv. "Z") je zavedené měřítko železničních modelářů, třebaže minoritní.
Autorovi se zřejmě vymýšlení měřítek zalíbilo, neboť pro ABC připravil model v měřítku 1:200, kterým se stal R-74 - Pěchotní srub na Holém v Orlických horách. Toto měřítko však dále nebylo šířeno.

Miniboxový set Podskalí v mierke 1:300

Jak již výše naznačeno, autor se vyhýbá ztvárňování modelů vojenské techniky. Ještě tak již zmíněný bunkr nebo modely transportních vojenských vozidel, například vozy Praga V3S či Tatra (nejlépe mírové síly...). Avšak vozidla vyloženě bojová nikdy nezpracoval. Z výstav jsou známy doposud nevydané celky s touto tématikou: Studenecký průsmyk, polní nemocnice či Tango UC 31 Popoviči.
Všechny autorovy modely vznikají ruční kresbou, která je pro autora charakteristická a viditelná zejména na doprovodných kresbách (jejich styl budete určitě znát i z obalů plechových hraček firmy Kovap Náchod). (Mám takový dojem, že to dříve byl Kaden, ale možná se pletu - opraví mne někdo?) Autor svou kresbou dokáže zcela shodným krabičkám dát různý tvar, takže na první pohled poznáte, že jedna je přesně Liaz a druhá přesně Tatra.

Miniboxy se však již staly fenoménem, jsou dokonce organizována mistrovství určená výhradně pro stavitele miniboxů. Miniboxy totiž, přestože nemohou dosáhnout detailnosti modelů větších měřítek, umožňují sestavit mnohem působivější celky na přijatelné ploše s vynaložením přijatelné námahy. Na jejich sestavování se může podílet více modelářů, z nichž každý má svůj, třebaže malý, přeci jen kompletní modýlek. Díky širokému sortimentu v různých oborech lze tvořit nikoli jen model jedné konkrétní předlohy, ale rovnou celý jejich logický soubor i s přirozeným okolím, které dá všemu tu správnou náladu a atmosféru. (Vytvořit podobné dioráma v měřítku 1:32 je samozřejmě též možné, nicméně náročnější a to nejen na práci modeláře.)

Díky popularitě miniboxů mezi modeláři se objevila řada dalších tvůrců, kteří na měřítka miniboxů navázali. Nejvíce klasickým ofsetem vytištěných mám zřejmě na svědomí já :) a to jednak díky tomu, že jsme s kolegou vyrobili modely autobusů Karosa pro CK Ciao... a CK Kohout a dále díky tomu, že modely železničních vozidel v M 1:300, např. M 120.4, tisknu na rub svých vizitek. Další modely můžete najít v sešitě dospělého modelu dakarského náklaďáku od R- Hrušky - Tatra 815 VD 13 350 6x6.1, jehož doplněk tvoří zmenšená verze jak v 1:100 tak i v 1:300.
Další autory a jejich modely převážně volně ke stažení, nutno hledat na internetu. Zřejmě nejobsáhlejší web najdete na Papírové modely 1:100, kde se soustřeďuje řada autorů. Je zde k nalezení řada modelů ke stažení i diskusní fórum a samozřejmě plno linků. Nemá smysl je sem dávat všechny, pohledejte si to sami... Za všechny uvádím jen stránky systému LOKObox věnované modelům železničních vozidel a staveb v 1:300.

V poslední době, díky nedohodě redakce ABC s autorem, bylo publikování miniboxů v ABC zastaveno. Nadále však jsou vydávány přímo firmou WDS a čas od času i jinou firmou. Například díky firmě Východočeská energetika máme k dispozici model Bílá věž, jejíž předlohu lze nalézt v Hradci Králové, díky dopravnímu podniku v Liberci pak zase tramvajovou vozovnu (tento model vyšel i v časopise Městská doprava a je beznadějně nedostupný - nepište si o něj).

Ilustrácia k Miniboxovému setu Nádraží Petrovice v mierke 1:300

A nyní se můžeme konečně posunout k odpovědi na otázku položenou tu již kdysi dávno: v jakých že to měřítkách lze vlastně najít modely Minibox od autora arch. M. Weinera? V článku, který jste právě přelouskali se, se mluví o měřítcích 1:87, 1:100, 1:160, 1:200 a 1:300. Mimo to však můžete získat i "miniboxy" v měřítku 1:32! Ano, čtete správně - autorovi se po dlouhém přemlouvání podařilo zlomit již zmíněného výrobce plechových hraček firmu Kovap Náchod, takže na loňském veletrhu hraček v Praze byly představeny první kousky zcela unikátní série plechových hraček s doplňky v podobě klasických vystřihovánek. Zní to možná divně, ale vypadá to nádherně. Háček to však samozřejmě taky má a to hned tři - za prvé ony modely stojí docela dost peněz na to, kolik je tam papíru, za druhé s nimi nelze soutěžit na akcích pořádaných CPM, neboť obsahují vyšší než povolené procento nepapírových dílů a za třetí se ty zatracený plechy hrozně špatně strkaj do archívu... :)
Ale logo Minibox tam je...

Tady už nemělo být vůbec nic, ale... Ale vlastně mělo! To, že už víme, že Miniboxy jsou k mání i v měřítku 1:32 ještě neznamená, že víme vše! Miniboxy, ovšem vydané nikoli přímo WDS ale jiným subjektem, se vyskytují i v měřítku 1:120. Bližší informace o nich ale zase někdy příště...

Nějaký ten přehled: seznam karet Minibox 1:300 a přehled souborů Minibox 1:300.

Malé ilustrácie autora M. Weinera patria neodlučne k modelom MINIBOX

. . . . . . . . .

Aby byl výčet úplný, je třeba zmínit i originální miniboxové, tedy Weinerovy, modely v měřítku 1:120. Není jich mnoho a objevily se zásadně (zatím) v sérii modelů tvořených pro reklamní partnery. První kousek jsou vlastně dva modely na jednom papíře: elektrická lokomotiva ČD řady 151 (WJ 001) (přesně 151 014-8) a řady 362 (WJ 002). Obě jsou vyvedeny v reklamním nátěru Poštovní spořitelny. Celková plocha obou modelů činí 1,7 strany A4.

Pokud jde o foto sestavených modelů, mám zatím k dispozici pouze foto modelu lokomotivy řady 362.
Další informace o těchto reklamních lokomotivách, kterých bylo celkem 6 (362 119-0, 363 086-0, 362 121-6, 363 127-2, 362 166-1 a zmíněná 151 014-8 a jsou rozmístěny do dep Brno, Plzeň a Praha) najdete třeba na Želpage nebo na stránkách firmy Konting, která nátěr provedla. Tamtéž je i malá fotogalerie.

Dalším kouskem v řadě je papírový model domu. Po sestavení získáte model patrové rodinné vilky bez reklamního znečištění, pouze za jedním oknem stojí reklamní panák - maskot Poštovní spořitelny (foto ukazuje domek ještě před instalací uvedeného maskota). Díky zvětšení vypadá tento domek poněkud více komiksově, konstrukční zajímavostí je přilepení komína na vnitřní svislá žebra střechy a též spojení dílů 10 a 14. Model je rozložen na ploše 1,6 strany.

Zatím posledním počinem v měřítku 1:120 je opět reklamní lokomotiva ČD, tentokráte lokomotiva 363 084-5 s nátěrem v barvách veřejné sbírky Pomozte dětem známe též jako Nadace kuře. Model s autorským označením WJ 003 je konstrukčně shodný s modelem WJ 002 a je rozložen na ploše 0,9 strany A4.
Detaily například opět na Želpage nebo na RailReklam.

. . . . . . . . .

Situace se ale neustále vyvíjí a tedy tu máme další reklamní Minibox v měřítku 1:120 - dům a chalupu.

. . . . . . . . .

Miniboxy od WDS v měřítku 1:100 a 1:300 si můžete zakoupit přes oficiální stránky jejich autora - www.minibox.cz

. . . . . . . . .

A jako dodatek ještě pár zajímavostí pro nás šťouraly:

  • První sešit WDS vydaný v roce 1990 obsahoval set modelů tahač návěsů Liaz 100.55 (W15) + plachtový návěs NV 31.24.22 (W16), které až poté vyšly v ABC č. 4 roč. 35.
  • V sérii sešitů vydaných WDS se objevily i první reklamní modely - servisní Avia A21F (W14) a domíchávač betonu Liaz ADM 337 (W34) v barvách firmy Stasis.
  • U sešitů 10004 (W34 + W87)a 10005 (W14 + W48) došlo k chybě v popisu modelů na obálce včetně chybně uvedených kódů - orientujte se dle obrázků na titulce, které jsou správně.
  • Již v roce 1991 byl v sešitu 10003 zopakován model Tatra 815 8x8 Rallye Paris - Dakar '88 (W05), který předtím vyšel v ABC č. 10 r. 34. Verze v sešitu je samozřejmě v upravené a rozšířené podobě. V ABC se první zopakování s vylepšenou konstrukcí odehrálo v čísle 2 roč. 42 (Tatra 815 6x6 Dakar - číslo W01 zůstalo zachováno).
  • V čísle 1/35 u modelu zametače IFA KM 2301 první použití výměnných nástavců.
  • Model vozu Škoda Favorit vyšel v měřítcích 1:100 (ABC 11/35), 1:160 (ABC 2/36), 1:87 (WDS 1991) i 1:300 (ABC 4/45 i WDS). Kromě toho byl zpracován v mnoha různých barvách i variantách včetně fikce, většina pod jedním číslem - W18.
  • Model vozu Škoda Favorit (W18 - ABC 11/35 a 9/49) a expedičního vozu AVIA A21F (W55 - ABC 3/36), oba v M 1:100, jsou jedinými zástupci tématu fiction.
  • V ABC č. 2 roč. 36 (září 1991) zveřejněno 1. opakování modelu v jiném měřítku - Liaz 151.261 (W03) a IFA KM 2301 (W12) - původně 1:100, zde 1:160.
  • ABC č. 7 roč. 37 byla modelem hydraulického pásového rypadla CAT 325 (W83) zahájena série pracovních strojů Caterpillar s pohyblivými mechanismy.
  • V ABC číslo 1 roč. 39 byl vydán model sněžného vozidlo na úpravu sjezdovek, tzv. "laviny" Leitner LH 420 /(W68). Model je v zelené barvě na dně se zeleným křížem. Ke změně barvy zřejmě došlo v předtiskové přípravě, neboť vše co má být na modelu šedé či modré, má růžový nádech (pro znalé: obdoba tzv. Vyškovského barvy spodního prádla) a došlo i ke změně barev loga ABC. Správná červená verze bez vyšla až v ABC č. 8 roč. 41.
  • V ABC č. 25 ročník 41 byl vydán první cizí minibox v ABC - Karosa B732 (SC01) - autorem je P. Šenkyřík a text "Minibox 1:100" je uveden i na dně modelu, model je stvořen na PC.
  • V ABC číslo 25 roč. 42 se objevil první minibox v měřítku 1:300 - byly to první díly souboru Skalka.
  • V čísle 8 45. ročníku byl vydán první a doposud poslední minibox v měřítku 1:200 - R-74 - Pěchotní srub na Holém v Orlických horách. Model nemá přidělen kód.
  • Jako doplněk rozsáhlého modelu londýnského mostu Tower Bridge bylo v čísle 20 45. ročníku uveřejněno několik modelů londýnských dopravních prostředků - Taxi Austin (H1 008), Autobus AEC Routemaster (WD H3 008) a Nákladní automobil Foden FE6 (WD H4 005) - vše v měřítku 1:300.
  • V ročníku 46 v čísle 4 došlo k chybě při rozvržení stránek - na rubu vojenského vozidla M20 byly umístěny dva modely Volkswagen Transporter TDI syncro - Záchranná služba - sanita (W124) a Horská služba (W125). S ohledem na právě probíhající pokémónní mánii byl v tomto čísle vložen plakát, díky kterému toto číslo okamžitě zmizelo z prodejních pultů aniž se dostalo ke svým pravidelným čtenářům. Operativně došlo k dotisku, kde výše uvedená chyba byla odstraněna a nyní se tedy arch s uvedenými modely vyskytuje ve dvou verzích rubového potisku.
  • V čísle 12 ročníku 46 bylo zahájeno vydávání modelu Ještědu autora L. Badalce, ke kterému v čísle 13 vyšly první miniboxové doplňky v M 1:300. Model Ještědu (jen TV věž bez vrcholu hory) byl později vydán mimo ABC libereckou radnicí, ovšem bez původních miniboxových vozítek. Ta byla nahrazena Badalcovými "miniboxy".
  • Pro ABC číslo 21 ročníku 46 se na radě vystřihovánek projednával návrh na publikování modelu Tatra 163 - 360 SK 4 - Jamal (W122), který byl již předtím vydán přímo firmou WDS na samostatném archu. Snažil jsem se prosadit změnu barvy modelu, aby se model po publikaci v ABC stal atraktivní i pro ty, co již model od WDS mají a ABC se tak nestalo jen odložištěm opakovaných modelů. Leč nebyl jsem úspěšný a model byl vydán v původní červené barvě.
  • Autorské označení W124 nesou dva různé modely: skříňový návěs US typ 2 (ABC 22/45) a sanita záchranné služby Volkswagen Transporter TDI syncro (ABC 4/46).

pondelok 8. októbra 2007

Modely na stiahnutie

V časti menu NA STIAHNUTIE nájdete voľne stiahnuteľné modely série Minimodel, ktorá nadväzuje na veľmi obľúbenú sériu Minibox Ing. arch. Milana Weinera, známu najmä z mládežníckeho časopisu ABC.

Kliknutím na linku s názvom modelu si stiahnete ZIP archív so súbormi potrebnými na jeho postavenie. Okrem strán so samotnými dielmi modelu a návodu, nájdete v archíve aj niekoľko fotografií hotového modelu, ktoré pomôžu pri prípadných nejasnostiach, prípadne budú motiváciou ku stavbe. V každom archíve sa nachádza aj textový dokument s informáciami o nastavení tlače súborov. Ku každému modelu je textový návod na zlepenie, doplnený o návodné kresby.

Ukážka jednotlivých listov modelu

Všetky zverejnené modely sú len na súkromnú potrebu a nesmú byť poskytované komerčne. Žiadna časť modelu nemôže byť publikovaná a upravovaná za účelom publikovania bez predchádzajúcej dohody s autorom.

Ako som začal modelárčiť

Keďže tento článok má mierne životopisný charakter so silne citovým podtextom (aspoň pre mňa), treba ho brať s istou rezervou. Je možné, že daná téma si vyžiada viac ako jedno pokračovanie, aby bol monitor mojej modelárskej histórie kompletný. V každom prípade si myslím, že sem výsostne patrí a jenedieľnou súčasťou tohoto blogu. Istá dávka nostalgie je snáď namieste a dúfam, že nikoho neznechutí natoľko, aby na tento blog zanevrel.

Množstvo rokov dozadu, keď som mohol mať tak šesť rokov, vždy som rád chodieval na víkendy k otcovi do Bystrice. Okrem toho, že to boli víkendy bez povinných domácich činností, obľúbil som si návštevy v predajni Mladý Technik na námestí. Tatík tam občas kúpil nejaký plastikový model a my sme sa s ním večer hrali (v praxi to vyzeralo tak, že tatík staval model a ja som ho pritom sledoval). Dodnes si pamätám na jeden víkend, kedy som nakázal kúpiť modely dva - nejaký starý dvojplošník a nejakú modernú (predpokladám, že sovietsku) stíhačku. Doma som si rozkázal postaviť najprv dvojplošník, ale jedným očkom som už poškuľoval po stíhačke. A tak akonáhle začal dvojplošník chytať kontúry, zavelil som STOP a tatík musel začať lepiť stíhačku.

Moje nadšenie pre modelárstvo sa logicky muselo pretransformovať do aktívneho prístupu. Netrvalo to ani dlho, dosť neobvykle za to ale mohla súťaž Rallye Mostáreň Brezno...

Ako snáď každý chlapec na základnej škole som sa zaujímal aj o autá, preteky, rallye a podobne. Tak som si samozrejme nechcel nechať ujsť otvárací ceremoniál tradičnej súťaže Rallye Mostáreň Brezno. Predvádzanie áut, rev motorov a vôňa benzínu ma prilákali jedno krásne sobotné ráno na námestie. Tam to vyzeralo, že sa všetko ešte len prebúdza - nečudo - prišiel som takmer s trištvrtehodinovým predstihom. Chvíľu som sa prechádzal a díval sa do výkladov (najmä ten hračkárenský ma lákal a priťahoval) a potom som si všimol v jednom výklade výstavku prác členov modelárskeho krúžku. Lietadlá a helikoptéry najrozmanitejších tvarov, mierok a kamufláží. Moje srdiečko zaplesalo a vydržal som vyvaľovať tam oči dobrú hodinu. Potom som pochopil svoj omyl - žiaden štart rallye nebude - konal sa o deň neskôr - v nedeľu, ale vôbec ma to nemrzelo. Ten deň sa mi totiž do duše vkradol neutíchajúci zápal pre modelárstvo.


Môj prvý plastikový model, ktorý som lepil sám bol - pokiaľ sa dobre pamätám - MIG-15 UTI od Kovozávodov Prostějov, ktorý stál nepredstaviteľných dvanásť korún čekoslovenských. Vďaka tomu, že plastikové modelárstvo bolo veľmi preferované, mal som možnosť navštíviť modelársky krúžok, čítal som množstvo modelárskej literatúry, recenzií a návodov z časopisu ABC, so spolužiakmi sme dokonca lepili niekoľko modelov kolektívne (boli to obrovské modely veľkých lietadlových lodí a krížnikov, ktoré šťastní spolužiaci dostali od svojich rodičov).

Romantika leteckých súbojov, či dobývania oblohy, spoznávanie nového, vôňa lepidla a farieb a krásne chvíle strávené v izbe zaliatej slnečným jasom, alebo behom temných zimných večerov nad rozpracovaným modelom sa tak pevne zakorenili v mojej pamäti a podvedomí, že aj dnes - po rokoch - kedykoľvek idem okolo modelárskej predajne, pookrejem, zaleje ma príjemný pocit a na chvíľu som opäť ten malý chlapec, ktorý so zatajeným dychom otvára farebnú krabičku s modelom, aby si preštudoval návod na stavbu, prezrel si vodolepky, či vzal do rúk rámčeky s jednotlivými dielmi. Sladkú príchuť zakázaného (alebo skôr nedostupného) ovocia dodala finančná náročnosť tohoto hobby (aj keď cena 12 Kčs v dnešnej dobe znie skôr ako zlý vtip, v danej dobe to nebolo málo, plus farby, štetce, lepidlo, to cenu ešte viac navýšilo) a tak som sa naučil o modeloch aj snívať :) Zároveň sa môj zápal pre plastikové modelárstvo posunul do novej, nemenej zaujímavej polohy - do modelárstva papierového. Ale na túto tému si zaspomínam a zafilozofujem niekedy nabudúce.

nedeľa 7. októbra 2007

Pár slov na začiatok...

Toto je prvý príspevok v mojom novom BLOGu, ktorý sa bude zaoberať predovšetkým viacerými aspektami modelárstva. Prvotné bude delenie na PAPIEROVÉ MODELÁRSTVO (tvorba, publikovanie a stavba papierových modelov) a MAĽOVANIE MINIATÚR (jeden z aspektov hobby zvaného Wargamming). Sú to dva diametrálne odlišné smery, z ktorých jeden ma sprevádza už od ranného detstva a druhý je pre mňa územím absolútne neprebádaným. Možno sa postupne pridajú aj iné kategórie, kto vie ...

V časti PAPIEROVÉ MODELÁRSTVO sa zameriam hlavne na modely v mierke 1:100, alebo tzv. Miniboxy. Nakoľko som zopár detailných modelov sám vytvoril, nájdete tu linky na ich voľné stiahnutie, zopár vychytávok pre zdarnú stavbu a samozrejme priestor na otázky, rady, či nové nápady. Chýbať nebude ani niečo málo z histórie týchto zaujímavých modelov.

V časti MAĽOVANIE MINIATÚR sa budem snažiť zmapovať svoje prvé kroky v tomto krásnom modelárskom odvetví, základné techniky, ukážky postupu prác, či zaujímavé modelárske postupy.

Teraz mi už len zostáva dúfať, že bude dostatok času, aby som svoj zámer - vybudovať zaujímavý a hodnotný blog ako zdroj informácií aj naplnil.