pondelok, 18. augusta 2008

Bromor Hunter - trpaslík dobrodruh

Takže finálne foto Bromora Huntera, od Scibora , 28 mm heroic scale. Fantastický sculptík, ktorý ma síce nadchol až na druhý pokus (keď mi ho kamarát Ogre ponúkol), ale potom už nepustil a neskutočne ma bavilo ho maľovať. Skúsil som menej farebnú a viac ošuntelú schému, než je originálna na Sciborovom webe a tuším vyšla fajne.

Original sculpt: by Scibor (http://www.sciborminiatures.com)

Ako vždy - komenty, kritika a nápady sú vítané. Ak má niekto chuť ho ohodnotiť, tak hlasujte na CMONe.


Bromor Hunter, 28 mm,
Scibor Monstrous Miniatures

utorok, 12. augusta 2008

Vojnoví psi Mórica Beňovského - legionári Blue Steel Legion

Finálne fotografie prvých štyroch veteránov do mojej Blue Steel Legion - tentokrát fotení za denného osvetlenia. Fotografie neboli nijako zvlášť upravované - po fotení na modrom pozadí podľa článku o fotení som ich len pospájal a pridal grafiku do záhlavia a predel. Ohodnotiť ich môžete na CMONe TU a TU.

Seržant a prvý z veteránov Blue Steel Legion

Ďalší dvaja z veteránov Blue Steel Legion

Rýchlofotenie bez fotošopu

Viacero ľudí ma upozornilo, že môj návod na fotenie a úpravu Photoshopom je síce fajn, ale že buď nemajú inkriminovaný Photoshop, alebo dostatok času na podobné zabávanie sa, alebo im proste chýba trpezlivosť na podobné hrátky. Preto som pripravil zjednodušený postup na fotenie miniatúr s uspokojivým výsledným efektom.

1. Keďže sa tentokrát chceme vyhnúť dlhosiahlym grafickým úpravám a vkladaniu nafotenej miniatúry na pozadie s farebným prechodom, v rámci prípravy si treba stiahnuť jednu zo šablón - buď navýšku, alebo našírku. Jedná sa o farebný prechod z modrej do bielej (veľmi dobre použiteľné sú aj tmavé šablóny - sivá a tmavosivá), ktorý vytvorí pozadie pri fotení figúry. Tieto si vytlačíme na kancelársky papier.

Vytlačené šablóny podkladových prechodov

2. Podobne ako v prvom návode je potrebné pripraviť si 'modelkovské mólo', na ktorom budeme fotiť. To pozostáva z podkladového papiera, ktorý si uchytíme do tvaru polovičnej U-rampy - zadnú časť uchytíme o nejaký vyšší predmet tak, aby vytvorila stenu za figúrkou, spodnú časť 'pod nohami' figúry zase o podklad, na ktorom fotíme (stôl). Svetlo umiestnime vpredu nad figúrkou. Ideálne je biele svetlo, aby nám neskresľovalo farbu figúrky a pozadia, ale podmienkou to nieje. Samozrejme, že so svetlom sa môžete aj pohrať a skúsiť viacero polôh a uhlov osvetlenia. Celkovú 'konfiguráciu' prezradí ilustračné foto.

Šablóna uchytená do polovičnej U-rampy, na nej umiestnená figúrka a nasvetlenie


3. Fotiť budeme spod osvetlenia z takej blízkosti, z akej dokáže fotoaparát robiť ostré fotografie. Opäť sa treba trošku pohrať a poskúšať 'čo to dá'. Doporučujem fotiť na makro, bez blesku, vždy tak, aby bola figúrka na stred a väčšiu časť botografie pokrýval modrý prechod na pozadí. Nemusí úplne celú plochu, fotku následne orežeme... Z photo-session by mal vyliezť výsledok podobný ďalšiemu obrázku...


Figúrka odfotená priamo 'on-stage'

4. Teraz dojde na nevyhnutné drobné úpravy v grafickom programe. Pokiaľ má niekto problém s plateným softwarom, treba zaloviť v open-source vodách, veľmi slušný je napríklad GIMP, ktorý zvláda množstvo funkcií drahého plateného bračeka a je zadarmo. Veľmi zaujímavý článok od Martyna (War Griffona) o používani GIMPa som dnes našiel na CMONe, takže prikladám linku - je síce v angličtine, ale z obrázkov každý pochopí, kde sa nastavujú Levels a kde Jas & Kontrast, ako sa orezáva fotka aj ako sa zmenšuje a ukladá výsledný súbor ...

Samotné úpravy spočívajú v orezaní okrajov obrázka tak, aby bola figúrka uprostred a prechod na pozadí pokrýval celú plochu. Pri zlej farebnosti fotografie (vplyvom zlého osvetlenia) je treba nastaviť levels, jas a kontrast - obvykle stačí automatické nastavenie. Nie je odveci pridať aj nejaký ten popis figúrky no a samozrejme zmenšiť rozmery fotky tak, aby výsledná veľkosť vyhovovala podmienkam zverejnenie na tej-ktorej stránke. Finálna fotografia by mohla vyzerať asi ako tá moja - je na nej minimum grafických úprav, fotenie aj s prípravou trvalo do desať minút a výsledok je aj napriek tom veľmi slušný.


Finálna fotografia


Ak sa Vám zdalo, že v tomto návode by šlo ešte niečo zlepšiť, ak sa Vám páčil, ak sa nepáčil, podeľte sa o svoje názory v komentároch. Želám veľa úspechov pri fotení...

pondelok, 11. augusta 2008

Ako na fotenie miniatúr, alebo foťák versus fotošop

... alebo aj rýchly návod na zvládnutie fotografovania v štýle A je to ... a následná záchrana dobrého mena Photoshopom ...

Pôvodne som tento postup písal ako quick guide pre Leviathana na jeho Skavenov a bol uverejnený na wargamingovom portáli Wargaming.sk (odkiaľ som ho bez akýchkoľvek úprav zobral a umiestnil na tento svoj blog). Tak ako mnohí, aj on mal problém s tmavými a nevýraznými fotkami, ktoré chcel zvýrazniť, vyjasniť a trochu okoreniť nejakou grafikou. Takže ak má niekto miestami pocit, že sa prihováram jednotlivcovi, móže byť aj tak... :D Fotky boli štylizované do farebnosti Skavenov.

FOTENIE:
Viackrát som sa potýkal s problémom nafotenia detailov figúr pri umelom osvetlení. Hodne mi pri tom pomohol master Jose a na základe jeho rád som si vykoumal nasledovný postup (keďže vyrábať box s difúznym svetlom sa mi nechce a viem to dosuplovať fotošopom). Na stole si pripravím modelkovské mólo - arch kancelárskeho papiera, ktorý uchytím na jednej strane na vyvýšenom mieste (u mňa stojan monitora, cca 10-15 cm vysoký) a na druhej strane o dosku stola. Ten papier vytvorí akýsi poloblúk (polovičnú U-rampu, ako by povedali skejťáci), na ktorý potom umiestnim figúrku, takže nieje vidieť žiadne ohyby, hrany, nič, len súvislú bielu plochu všade okolo figúry. Osvetlenie riešim nasledovne (platí najmä pri fotení pri umelom osvetlení a v noci)
- zdroj svetla (stolná lampa) je vpredu a mierne nad figúrkou v bezprostrednej blízkosti
- fotoaparát je tesne pod zdrojom svetla - defakto priamo pred figúrkou
- fotím bez blesku na makro

Celé si to treba najprv vyskúšať podľa schopností foťáku (a fotografa). Ono to najprv na foťáku nevyzerá úplne dobre, môže to ťahať do žlta (podľa typu osvetlenia), ale to je vpohode. Následne rýchlo a bez problémov preženiem fotky fotošopom (farebnosť, jas i kontrast sa sústredia len na figúru, všetko ostatné je biele/šedé), vďaka čomu pekne vyniknú detaily modelu a ľahko sa dá pridať napr. farebný prechod a'la CMON na pozadí.

ÚPRAVY:
Tu je postup, ako som robil vzorové Skavenie fotky (nie je úplne najpodrobnejší, lebo to by som písal pol dňa, ale dá sa z toho vyjsť, keď sa to poskúša - systém pokus-omyl funguje neomylne :D):

1. Podľa horeuvedeného postupu urobíš zopár fotografií. Radšej viac , ako menej - nech je z čoho vyberať. Potom si vyberieš pár použiteľných záberov (obvykle stačia tri kúsky) - napr. spredu, zozadu a zboku - budeme chcieť urobit taký strip, kde budú zábery pod sebou, vrchný a spodný okraj stripu budú doplnené o farebný prechod (gradient) vo farbe priliehajúcej skavenom, plus nejaké nadpisy. Fotky si otvoríš vo fotošope. Nástrojom Rectangular Marquee Tool (klávesa M) si vyznačíš myšou obdĺžnik okolo figúry - nepotrebujeme toľko voľneho miesta okolo postavy a necháš orezať prebytočný materiál - príkaz Image -> Crop. Následne si upravíme veľkosť obrázku na nejaký pekný rozmer - príkaz Image -> Image size... (príloha obrázok 01.JPG), skontroluj či máš zafajknuté spodné hodnoty Scale Styles, Constrain Proportions a Resample Image -> Bicubic; nastav si číselnú hodnotu Pixel Dimensions - Width na 500 a mieru na pixely (Height sa ti vypočíta automaticky). Daj OK. Tento postup aplikuj na všetky fotky, ktoré chceš použiť. Len si daj záležať, aby voľné miesto okolo figúry bolo približne rovnaké na každej fotke - tým pádom aj veľkosť figúry po resize by mala byť približne rovnaká na všetkých záberoch.

Obrázok 01.JPG

2. Teraz fotky trochu vyjasníme - podľa 02.JPG zvoľ postupne príkazy Image -> Adjustments -> Auto Levels, Auto Contrast a Auto Color. Fotky zjasnejú, farby sa stanú výraznejšie a okolie figúry bude takmer biele. Ešte tomu trochu pomôžeš manuálnym nastavením Levelov - stlač CTRL+L a nabehne ti okno ako na 03.JPG. Pod čiernobielym grafom máš tri tiahla (trojuholníčky) - vľavo čierny, uprostred sivý a vpravo biely. Keď ich budes posúvať (a budeš mať zafajknuté Preview), zistíš, že sa ti mení svetlosť obrázka - napr. keď potiahneš biely smerom doľava, bude sa všetko svetlé ešte viacej zosvetľovať (to potrebujeme - podklad by mal byť biely), ľavý čierny posunies trošku doprava a zistíš, že sa ti tmavé veci zvýrazňujú a stmavujú, sivým môžeš dovažovat stredné tóny. Tu je to len na tebe, aby si získal biely podklad (nemal by zmiznúť pôvodný tieň figúry) a pritom fotka nebola moc tmavá ani moc svetlá. Vžy ale vidíš výsledok, takže skôr než odklepneš OK, môžeš chvíľu laborovať. Toto aplikuj na všetky fotky - keďže ich chceš mať rovnako vyvážené, skôr než odklepneš nastavenie tej prvej, odpíš si hodnoty Input Levels - pri ďalších fotkách už nemusíš štelovať tými trojuholníčkami, ale len vpísať tieto hodnoty a levely sa nastaviapodľa nastavenia prvej fotky.


Obrázok 02.JPG



Obrázok 03.JPG

3. Teraz treba tri separátne fotky dostať pod seba na jeden obrázok. Pozri si rozmery jednotlivých fotografií Image -> Image Size - zaujíma nás len rozmer v pixeloch, pričom prvá hodnota u každého má byť po resize 500 pix. Hodnoty Height si spočítaj dohromady (aby sme vedeli, aký vysoký ten výsledný obrázok má byť). Skopíruj si prvú fotografiu do clipboardu (CTRL+A a následne CTRL+C). Vytvor si nový súbor (CTRL+N) - vyskočí ti okno, kde hodnota Width by mala byť 500 a Height prepíš na hodnotu ktorú si dostal súčtom Heightov všetkých troch fotiek (napr. mne vyšlo 500x1245). Zvyšok môžeš nechať tak. Vlož prvú fotku do nového súboru (CTRL+V). Teraz si skopíruj druhú fotku a tiež ju vlož do nového súboru, takisto tretiu. Vzniknú ti tri vrstvy (Layery) s fotkami (obr. 04.JPG), ktoré môžeš poposúvať, aby ti šli pekne za sebou (napr. šípkami na klavesnici), prípadne im môžeš orezať vršok a spodok, aby sa neprekrývali - najprv Rectangular Marquee Tool - myšou označíš obdĺžnik, ktorý chceš zmazať a potom dáš Delete - vždy ale musíš mať kliknuté na tej vrstve, ktorú chceš editovať. Nezabudni hore nad fotkami nechať viacej voľného miesta - tam príde nadpis - názov figúry. Takto máš hotový základ, ktorý by teoreticky tiež stačil, ale chceme, aby to aj nejako vyzeralo, tak ideme robiť gradienty.


Obrázok 04.JPG

4. V hlavnom paneli nástrojov (taký zvislý s dvoma farebnými štvorčekmi naspodku) si v spodnej časit kliknes na ten vrchnejší štvorček a nastavíš tam nejakú farbu, ja som dal niečo podobné, ako farba kutní tych Skavenov - stačí ak do políčka označeného # vpíšeš hexa hodnotu 807D5E (obrázok 05.JPG), prípadne si namiešaj nejakú nebíčkovú modrú pre CMON-like style. Daj OK. V tom paneli nástrojov si vyber Gradient Tool (obrázok 06.JPG - tá ikonka môže mať buď podobu toho obdĺžnička s prechodom alebo pixle s farbou - klikni na ňu ľavým myšidlom a podrž, vyroluje sa ti ponuka nástroja, vtedy vyber ten Gradient Tool). V hornej časti okna fotošopu v nastavení Gradientu si klikni na pulldown menu a vyber si druhú možnosť - Foreground To Transparent (07.JPG - vyznačené červenou). V obrázku s tromi fotkami Skavena si vytvor nový Layer (CTRL+SHIFT+N) - tá vrstva musí byť NAD všetkými vrstvami s fotkami, kebyže nieje, jednoducho ju v okne Layers chyť myšou a vytiahni nahor nad ostatné. Teraz len klikni myšou (a drž kliknuté) úplne na hornom okraji obrázku a potiahni niekde do polovice najvrchnejšieho Skavena (skôr, než klik pustíš, skontroluj si, či taká tenká vodiaca čiara, čo ide o bodu kde si klikol až do bodu, kde chceš klik pustiť, je úplne rovná, aby ti ten gradient nešiel dokriva). Ak je to OK, klik pusti a vznikne ti gradient (prechod), ktorý začína sivozelenou farbou (príp. inou zvolenou farbou popredia - Foregroundu) navrchu obrazka a postupne sa straca niekde v polovici prvého Skavena. Toto isté urob na tej istej vrstve ešte zospodu. Klikneš naspodku, ťaháš rovno až do polovice najspodnejšieho Skavena a pustíš. Vznikne ti niečo ako 08.JPG.


Obrázok 05.JPG



Obrázok 06.JPG



Obrázok 07.JPG



Obrázok 08.JPG

5. Ono to už začína byť fajn, akurát že ten gradient čiastočne prekrýva aj figúru, čo nieje moc dobré. Preto príde najpracnejšia časť - musíš vymazať gradient v oblasti figúry. Stále máš kliknuté na vrstvu, kde sú gradienty. Na hlavnom paneli si z ponuky Lasso Tools vyberieš (klikneš ľavým myšidlom, podržíš, až sa vyroluje ponuka - 09.JPG) Polygonal Lasso Tool. V nastaveniach Polygonal Lassa treba mať Feather 0px a zakliknutý Antialias. Laso funguje tak, že vždy kliknutím položíš bod, ďalším kliknutím položíš ďalší a medzi nimi vzniká súvislý výber po obvode. Ty potrebuješ obklikať vrchnú (a následne aj spodnú) figúru Skavena po jeho obvode tak, aby si dostal výber s presnym tvarom (nemusíš úplne celý obvod, staci tu cast, kam zasahuje gradient, takže v tomto prípade niekde po podstavček) - zostávaš ale na vrstve s gradientom!!! Toto bude treba asi trošku potrénovať (ideálne je klikať body v čo najmenšej vzdialenosti od seba, aby tvar bol čo najvernejší), zároveň nesmieš klikať moc rýchlo, lebo dvojklikom sa ti výber uzavrie od začiatočného bodu po posledný. Výsledkom by malo byť niečo ako 10.JPG. Pri tejto činnosti je dobré si obrazok priblížiť čo najviac, aby si videl kadiaľ má výber ísť. Zároveň si odprac z cesty všetky okná a roletky, aby ti nezakrývali výhľad (stlač TAB). Keď už máš prvú figúru obtiahnutú, stačí dať Delete a gradient vo vybranej oblasti zmizne (uvidíš, ako precízne si klikal, či nezostali biele miesta okolo figúry atď...). Sprav Deselect (CTRL+D) a to isté urob aj na spodnom Skavenovi. Teraz už ide gradient pekne okolo figúr, ako na 11.JPG.


Obrázok 09.JPG



Obrázok 10.JPG



Obrázok 11.JPG

6. No a na záver pridáš už len nejaké napisy, na ne môžeš dať trebárs efekt tieňa: Layer -> Layer Style -> Drop Shadow. Fonty a farby zvoľ podľa vlastného uváženia, či podľa zvoleného štýlu figúry. Potom si môžeš celý obrázok ešte zmenšiť na nejaký rozmer, ktorž nebude vadiť fóram (ani rozmermi ani veľkosťou súboru), ale nemusíš. Obvykle ale nejaký resize smerom dole tomu ešte pomôže - predsa len detailný záber na takú malú figúru môže mať aj negatívne vplyvy, treba vyskúšať. Výsledný obrázok môže byť napr. ako 12.JPG, alebo zmenšený 13.JPG.


Obrázok 12.JPG



Obrázok 13.JPG

Dúfam, že sa v tom dá nejako zorientovať. Snažil som sa to napísať čo najjednoduchšie, dalo by sa aj lepšie a zložitejšie - napr. cez maskovanie, ale to by bolo nadlho. Tiež si netreba všímať, že mám vrstvy (Layers) radené v nejakých adresároch (zaklad, gradienty...) - to je len pre prehľadnosť a nemá to vplyv na výsledok. Ospravedlňujem sa aj za prípadné preklepy, originál bol písaný narýchlo do majlu, náledne som pridával diakritiku. Snažil som sa veci podať čo najzrozumiteľnejšie, takže niekedy je toho textu viacej a aj chýb môže byť viacej :D Prajem príjemné foto-blbnutie a teším sa na ofotošopované fotografie.

Blue Steel Legion Veteráni

V rámci prázdninového maľovania sa mi podarilo dokončiť prvých štyroch veteránov do mojej W40K Blue Steel Legion. Modely sú zo série Vostroyan Firstborn od Games Workshop a keďže sú to 'kováky' pozície sú také, aké sú. Detailnosťou však majú nad plastovými Cadiancami, či Catachancami rozhodne navrch. Pred maľovaním so sa trochu poobzeral po nete a zistil som, že väčšina vostroyancov je v červeno-zlatej color schéme. Preto ma zaujímalo, ako zafunguje moja blue-steel schéma. Vzhľadom na celkový výzor modelov som chcel dosiahnuť napoleonic-like look, preto som ešte pridal do modro-červenej kombinácie biele elementy.

Počas maľovania som si neustále musel pripomínať, že sú to len 'obyčajní vojaci', ktorých musím namaľovať ešte veľa a nemôžem sa veľmi zabávať s nejakým umením - detailnosť týchto figúrok doslova nabádala sa s nimi viac pohrať. Časovo som však na tom dosť zle - maľovaniu sa môžem venovať tak dve hodinky poobede a dve v noci - keď k tomu pripočítam čas potrebný na prípravu, miešanie farieb atď. je to zúfalo málo. Aj napriek všetkému som chcel dodržať detaily, ktoré som si stanovil v prvej várke steel legionárov - najmä lemovanie červené kabátov, biele lemy rukávov atď. Zrejme aj to sa podpísalo pod výsledný čas cca 2.5 hodiny na figúru, ale ja som s kompromisom kvalita/rýchlosť spokojný.

Fotografia (takmer) hotových veteránov (seržo mi padol a odrvil sa mu meč, takze ten ešte musím opraviť/dorobiť) je robená hneď po dokončení v noci s čisto umelým osvetlením, takže to nieje žiadny zázrak. Dnes ich preto cvaknem ešte raz za denného svetla.


Prvé nočné foto vostroyanských veteránov