Miniboxy - kde se vzaly?
Až poté se miniboxy dostaly do ABC, kde však opravdu zaujaly. Dakarské kamióny byly následovány nákladními i osobními vozy, autobusy, mechanismy a zemědělskými stroji. K tématu vojenství se autor přiblížil pouze vojenskými automobily (s přívěsy), nikdy nevydal model bojového vozidla (více viz pozn. dále). Na modelech se časem začaly objevovat různé detaily, často konstruované tak, aby bylo lze model sestavit v základní variantě i bez detailů.
V roce 1990 vydala autorova firma WDS (Weiner Design Studio) první sešit s miniboxovými modely mimo ABC (tahač návěsů Liaz 100.55 (W15) + plachtový návěs NV 31.24.22 (W16)), které měly odlišnou konstrukci. Kromě jednoduchých verzí bylo možné sestavit i plastická kola (která však bylo třeba vyrobit z jiných materiálů, vystřihovánka obsahuje pouze disky kol), návod pouze ve formě komiksu (přesto s rozdělením na část s obecnými pokyny a na stavbu konkrétního modelu). Prvkem, který se v ABC objevil až mnohem později, jsou nalepovací otevřené všemožné kryty a dveře. První tyto sešity neobsahují žádné info o předloze, na zadní obálce se objevily u dalších čísel kresby mnoha dalších modelů a to i doposud nikde nevydaných. Některé modely z této edice vyšly i v ABC, jeden sešit je v dále nešířením měřítku 1:87 (Karosa C 734 Spoje (W17) a 2x Škoda Favorit (W18)).
V ABC mezitím miniboxy získávaly stále větší ohlas, v čísle 21 roč. 35 byl otištěn první katalog vydaných modelů, žádný další však již v ABC zrealizován nebyl. Po necelých dvou letech od zahájení této série v čísle 2 roč. 36 vyšly poprvé Miniboxy v měřítku 1:160 - kódová čísla zůstala zachována napříč měřítky.
Časem se miniboxy dočkaly i řady detailů a funkčních prvků (v čísle 9 ročníku 36 (září 1992) se u modelů dakarských kamionů Tatra 815 4x4 (W77 a W78) a Tatra 815 6x6 (W79) objevil odpružený podvozek s typickým tatrováckým konstrukčním prvkem - páteřovou nosnou rourou, v ABC č. 7 roč. 37 byla modelem hydraulického pásového rypadla CAT 325 (W83) zahájena série pracovních strojů Caterpillar s pohyblivými mechanismy.) Objevily se i první stavby pro miniboxové modely v M 1:100: benzínová čerpací stanice s občerstvením (ABC č. 4 roč. 37), autoservis (č. 6) a obchodní středisko (č. 7), které připravil arch. Richard Vyškovský. Později pak, v ABC 19/38, i čerpací stanice Shell v M 1:160 od téhož autora.
Někdy v mezidobí jsem se, inspirován miniboxy a jsouce zaměstnancem železnic, zaobíral myšlenkou tvorby miniboxových modelů železničních vozidel a jako správný hračička jsem chtěl mít možnost modely nějak jednoduše spojovat, aby se vlaky daly vláčet... Kolega Tesař tenkrát nelenil a zavolal rovnou kováři, tedy arch. Weinerovi. Nemohu tvrdit, že to bylo díky tomuto telefonátu, nicméně v ABC se poté miniboxy železnic opravdu objevily. Šlo o první miniboxový soubor v měřítku 1:300, který umožňoval sestavit ucelené minikolejiště - Skalka. Autor měl původně představu, že by se miniboxy v M 1:300 mohly stát předlohou pro tvůrce skutečných velkých kolejišť v měřítku "TT" (tedy 1:120) - proto i samostatně prodejné karty s kolejivem nesou označení originálního kolejiva, např. "Kolej TT oblouková 6210". Nevím o žádném takovém nasazení miniboxů, nicméně nové měřítko se ujalo a byly publikovány další a další sady.
Ponukový list MINIBOXového súboru Petrovice nádraží, mierka 1:300
Se Skalkou se objevila ještě jedna záležitost, do té doby autory buď zcela opomíjená anebo zpracovávaná ne zcela vyhovujícím způsobem a to jsou modely stromů. Autor nejenže přišel se zpracováním jednoduchým ale i obdivuhodně věrným a to natolik, že si může dovolit konkrétní druhy stromů (javor, lípa, třešeň...)
Další určitou zvláštností miniboxů v M 1:300 je fakt, že vše, co bylo v ABC vydáno, bylo vydáno i firmou WDS.
Škoda jen, že autor nezvolil nějaké zavedené měřítko, například 1:220 (tzv. "Z") je zavedené měřítko železničních modelářů, třebaže minoritní.
Autorovi se zřejmě vymýšlení měřítek zalíbilo, neboť pro ABC připravil model v měřítku 1:200, kterým se stal R-74 - Pěchotní srub na Holém v Orlických horách. Toto měřítko však dále nebylo šířeno.
Miniboxový set Podskalí v mierke 1:300
Jak již výše naznačeno, autor se vyhýbá ztvárňování modelů vojenské techniky. Ještě tak již zmíněný bunkr nebo modely transportních vojenských vozidel, například vozy Praga V3S či Tatra (nejlépe mírové síly...). Avšak vozidla vyloženě bojová nikdy nezpracoval. Z výstav jsou známy doposud nevydané celky s touto tématikou: Studenecký průsmyk, polní nemocnice či Tango UC 31 Popoviči.
Všechny autorovy modely vznikají ruční kresbou, která je pro autora charakteristická a viditelná zejména na doprovodných kresbách (jejich styl budete určitě znát i z obalů plechových hraček firmy Kovap Náchod). (Mám takový dojem, že to dříve byl Kaden, ale možná se pletu - opraví mne někdo?) Autor svou kresbou dokáže zcela shodným krabičkám dát různý tvar, takže na první pohled poznáte, že jedna je přesně Liaz a druhá přesně Tatra.
Miniboxy se však již staly fenoménem, jsou dokonce organizována mistrovství určená výhradně pro stavitele miniboxů. Miniboxy totiž, přestože nemohou dosáhnout detailnosti modelů větších měřítek, umožňují sestavit mnohem působivější celky na přijatelné ploše s vynaložením přijatelné námahy. Na jejich sestavování se může podílet více modelářů, z nichž každý má svůj, třebaže malý, přeci jen kompletní modýlek. Díky širokému sortimentu v různých oborech lze tvořit nikoli jen model jedné konkrétní předlohy, ale rovnou celý jejich logický soubor i s přirozeným okolím, které dá všemu tu správnou náladu a atmosféru. (Vytvořit podobné dioráma v měřítku 1:32 je samozřejmě též možné, nicméně náročnější a to nejen na práci modeláře.)
Díky popularitě miniboxů mezi modeláři se objevila řada dalších tvůrců, kteří na měřítka miniboxů navázali. Nejvíce klasickým ofsetem vytištěných mám zřejmě na svědomí já :) a to jednak díky tomu, že jsme s kolegou vyrobili modely autobusů Karosa pro CK Ciao... a CK Kohout a dále díky tomu, že modely železničních vozidel v M 1:300, např. M 120.4, tisknu na rub svých vizitek. Další modely můžete najít v sešitě dospělého modelu dakarského náklaďáku od R- Hrušky - Tatra 815 VD 13 350 6x6.1, jehož doplněk tvoří zmenšená verze jak v 1:100 tak i v 1:300.
Další autory a jejich modely převážně volně ke stažení, nutno hledat na internetu. Zřejmě nejobsáhlejší web najdete na Papírové modely 1:100, kde se soustřeďuje řada autorů. Je zde k nalezení řada modelů ke stažení i diskusní fórum a samozřejmě plno linků. Nemá smysl je sem dávat všechny, pohledejte si to sami... Za všechny uvádím jen stránky systému LOKObox věnované modelům železničních vozidel a staveb v 1:300.
V poslední době, díky nedohodě redakce ABC s autorem, bylo publikování miniboxů v ABC zastaveno. Nadále však jsou vydávány přímo firmou WDS a čas od času i jinou firmou. Například díky firmě Východočeská energetika máme k dispozici model Bílá věž, jejíž předlohu lze nalézt v Hradci Králové, díky dopravnímu podniku v Liberci pak zase tramvajovou vozovnu (tento model vyšel i v časopise Městská doprava a je beznadějně nedostupný - nepište si o něj).
Ilustrácia k Miniboxovému setu Nádraží Petrovice v mierke 1:300
A nyní se můžeme konečně posunout k odpovědi na otázku položenou tu již kdysi dávno: v jakých že to měřítkách lze vlastně najít modely Minibox od autora arch. M. Weinera? V článku, který jste právě přelouskali se, se mluví o měřítcích 1:87, 1:100, 1:160, 1:200 a 1:300. Mimo to však můžete získat i "miniboxy" v měřítku 1:32! Ano, čtete správně - autorovi se po dlouhém přemlouvání podařilo zlomit již zmíněného výrobce plechových hraček firmu Kovap Náchod, takže na loňském veletrhu hraček v Praze byly představeny první kousky zcela unikátní série plechových hraček s doplňky v podobě klasických vystřihovánek. Zní to možná divně, ale vypadá to nádherně. Háček to však samozřejmě taky má a to hned tři - za prvé ony modely stojí docela dost peněz na to, kolik je tam papíru, za druhé s nimi nelze soutěžit na akcích pořádaných CPM, neboť obsahují vyšší než povolené procento nepapírových dílů a za třetí se ty zatracený plechy hrozně špatně strkaj do archívu... :)
Ale logo Minibox tam je...
Tady už nemělo být vůbec nic, ale... Ale vlastně mělo! To, že už víme, že Miniboxy jsou k mání i v měřítku 1:32 ještě neznamená, že víme vše! Miniboxy, ovšem vydané nikoli přímo WDS ale jiným subjektem, se vyskytují i v měřítku 1:120. Bližší informace o nich ale zase někdy příště...
Nějaký ten přehled: seznam karet Minibox 1:300 a přehled souborů Minibox 1:300.
Malé ilustrácie autora M. Weinera patria neodlučne k modelom MINIBOX
Aby byl výčet úplný, je třeba zmínit i originální miniboxové, tedy Weinerovy, modely v měřítku 1:120. Není jich mnoho a objevily se zásadně (zatím) v sérii modelů tvořených pro reklamní partnery. První kousek jsou vlastně dva modely na jednom papíře: elektrická lokomotiva ČD řady 151 (WJ 001) (přesně 151 014-8) a řady 362 (WJ 002). Obě jsou vyvedeny v reklamním nátěru Poštovní spořitelny. Celková plocha obou modelů činí 1,7 strany A4.
Pokud jde o foto sestavených modelů, mám zatím k dispozici pouze foto modelu lokomotivy řady 362.
Další informace o těchto reklamních lokomotivách, kterých bylo celkem 6 (362 119-0, 363 086-0, 362 121-6, 363 127-2, 362 166-1 a zmíněná 151 014-8 a jsou rozmístěny do dep Brno, Plzeň a Praha) najdete třeba na Želpage nebo na stránkách firmy Konting, která nátěr provedla. Tamtéž je i malá fotogalerie.
Dalším kouskem v řadě je papírový model domu. Po sestavení získáte model patrové rodinné vilky bez reklamního znečištění, pouze za jedním oknem stojí reklamní panák - maskot Poštovní spořitelny (foto ukazuje domek ještě před instalací uvedeného maskota). Díky zvětšení vypadá tento domek poněkud více komiksově, konstrukční zajímavostí je přilepení komína na vnitřní svislá žebra střechy a též spojení dílů 10 a 14. Model je rozložen na ploše 1,6 strany.
Zatím posledním počinem v měřítku 1:120 je opět reklamní lokomotiva ČD, tentokráte lokomotiva
Detaily například opět na Želpage nebo na RailReklam.
A jako dodatek ještě pár zajímavostí pro nás šťouraly:
- První sešit WDS vydaný v roce 1990 obsahoval set modelů tahač návěsů Liaz 100.55 (W15) + plachtový návěs NV 31.24.22 (W16), které až poté vyšly v ABC č. 4 roč. 35.
- V sérii sešitů vydaných WDS se objevily i první reklamní modely - servisní Avia A21F (W14) a domíchávač betonu Liaz ADM 337 (W34) v barvách firmy Stasis.
- U sešitů 10004 (W34 + W87)a 10005 (W14 + W48) došlo k chybě v popisu modelů na obálce včetně chybně uvedených kódů - orientujte se dle obrázků na titulce, které jsou správně.
- Již v roce 1991 byl v sešitu 10003 zopakován model Tatra 815 8x8 Rallye Paris - Dakar '88 (W05), který předtím vyšel v ABC č. 10 r. 34. Verze v sešitu je samozřejmě v upravené a rozšířené podobě. V ABC se první zopakování s vylepšenou konstrukcí odehrálo v čísle 2 roč. 42 (Tatra 815 6x6 Dakar - číslo W01 zůstalo zachováno).
- V čísle 1/35 u modelu zametače IFA KM 2301 první použití výměnných nástavců.
- Model vozu Škoda Favorit vyšel v měřítcích 1:100 (ABC 11/35), 1:160 (ABC 2/36), 1:87 (WDS 1991) i 1:300 (ABC 4/45 i WDS). Kromě toho byl zpracován v mnoha různých barvách i variantách včetně fikce, většina pod jedním číslem - W18.
- Model vozu Škoda Favorit (W18 - ABC 11/35 a 9/49) a expedičního vozu AVIA A21F (W55 - ABC 3/36), oba v M 1:100, jsou jedinými zástupci tématu fiction.
- V ABC č. 2 roč. 36 (září 1991) zveřejněno 1. opakování modelu v jiném měřítku - Liaz 151.261 (W03) a IFA KM 2301 (W12) - původně 1:100, zde 1:160.
- ABC č. 7 roč. 37 byla modelem hydraulického pásového rypadla CAT 325 (W83) zahájena série pracovních strojů Caterpillar s pohyblivými mechanismy.
- V ABC číslo 1 roč. 39 byl vydán model sněžného vozidlo na úpravu sjezdovek, tzv. "laviny" Leitner LH 420 /(W68). Model je v zelené barvě na dně se zeleným křížem. Ke změně barvy zřejmě došlo v předtiskové přípravě, neboť vše co má být na modelu šedé či modré, má růžový nádech (pro znalé: obdoba tzv. Vyškovského barvy spodního prádla) a došlo i ke změně barev loga ABC. Správná červená verze bez vyšla až v ABC č. 8 roč. 41.
- V ABC č. 25 ročník 41 byl vydán první cizí minibox v ABC - Karosa B732 (SC01) - autorem je P. Šenkyřík a text "Minibox 1:100" je uveden i na dně modelu, model je stvořen na PC.
- V ABC číslo 25 roč. 42 se objevil první minibox v měřítku 1:300 - byly to první díly souboru Skalka.
- V čísle 8 45. ročníku byl vydán první a doposud poslední minibox v měřítku 1:200 - R-74 - Pěchotní srub na Holém v Orlických horách. Model nemá přidělen kód.
- Jako doplněk rozsáhlého modelu londýnského mostu Tower Bridge bylo v čísle 20 45. ročníku uveřejněno několik modelů londýnských dopravních prostředků - Taxi Austin (H1 008), Autobus AEC Routemaster (WD H3 008) a Nákladní automobil Foden FE6 (WD H4 005) - vše v měřítku 1:300.
- V ročníku 46 v čísle 4 došlo k chybě při rozvržení stránek - na rubu vojenského vozidla M20 byly umístěny dva modely Volkswagen Transporter TDI syncro - Záchranná služba - sanita (W124) a Horská služba (W125). S ohledem na právě probíhající pokémónní mánii byl v tomto čísle vložen plakát, díky kterému toto číslo okamžitě zmizelo z prodejních pultů aniž se dostalo ke svým pravidelným čtenářům. Operativně došlo k dotisku, kde výše uvedená chyba byla odstraněna a nyní se tedy arch s uvedenými modely vyskytuje ve dvou verzích rubového potisku.
- V čísle 12 ročníku 46 bylo zahájeno vydávání modelu Ještědu autora L. Badalce, ke kterému v čísle 13 vyšly první miniboxové doplňky v M 1:300. Model Ještědu (jen TV věž bez vrcholu hory) byl později vydán mimo ABC libereckou radnicí, ovšem bez původních miniboxových vozítek. Ta byla nahrazena Badalcovými "miniboxy".
- Pro ABC číslo 21 ročníku 46 se na radě vystřihovánek projednával návrh na publikování modelu Tatra 163 - 360 SK 4 - Jamal (W122), který byl již předtím vydán přímo firmou WDS na samostatném archu. Snažil jsem se prosadit změnu barvy modelu, aby se model po publikaci v ABC stal atraktivní i pro ty, co již model od WDS mají a ABC se tak nestalo jen odložištěm opakovaných modelů. Leč nebyl jsem úspěšný a model byl vydán v původní červené barvě.
- Autorské označení W124 nesou dva různé modely: skříňový návěs US typ 2 (ABC 22/45) a sanita záchranné služby Volkswagen Transporter TDI syncro (ABC 4/46).
Komentáre